onsdag 6 augusti 2014

Utdelningsaktier(?): MORL

MORL är ingen aktie utan en ETN. Den fungerar (som jag förstått det) som en slags fond som följer ett index bestående av mREITs. Detta är alltså företag som investerar i lån på fastigheter, till skillnad från REITs som äger fastigheter. Dessa företag delas upp i två kategorier, den ena där staten backar upp lånen och den andra där det inte finns någon säkerhet bakom. 


MORL:s index består av bolag av den andra sorten. Här antar jag att uttrycket jag för övrigt ogillar stämmer, "högre risk - högre avkastning". Dock återtas en del säkerhet i och med diversifieringen som kommer av att följa flera bolag.

Det som gör MORL intressant, eller helt vansinnigt är att de använder 2x hävstång, på redan högavkastande produkter. Det betyder att som ägare av värdepapperet utsätts man för "dubbel" risk men samtidigt dubbel utdelning. Det är för övrigt det som är poängen med värdepapperet, utdelningen. De delar ut ca 20%, med månatliga utdelningar.

Det som verkar för bra för att vara sant är oftast det. Ja, mycket troligt i detta fall också och jag kan inte påstå att jag hänger med i allt som jag läst om produkten. Investeringen skulle bli värdelös om tex låntagarna inte kunde betala sina avgifter. Detta är en stor skillnad från att investera i ett företags aktie, då ett stort företag skulle ha ganska svårt att bli värderat noll på bara någon månads tid.

Dessutom har värdepapperet endast funnits sedan 2012 och kan inte visa upp någon särskild historik, även här mindre säkerhet. Dock verkar diversifieringen ha bromsat svängningarna av värdet jämfört med de underliggande företagen, se seekingalpha.

Jag har inte köpt och avvaktar tills vidare för att förstå mer om produkten.

Är risken värd 20% direktavkastning? 

Känner ni till något intressant om MORL eller liknande produkter?


//Benke

3 kommentarer:

  1. Jag tänkte köra lite enligt följande upplägg under hösten http://seekingalpha.com/instablog/379412-darren-mccammon/2860573-a-high-yield-portfolio-using-ubs-2x-etns

    Där ser du flera fonder ur ETRACS-serien.

    Äger redan CEFL.

    Jag tror du faktiskt du har missuppfattat upplägget. Den här ETNen äger bolag av typen mRIETs. Så att en låntagare inte skulle betala sina lån betyder inget. För att samtliga mRIETS i ETNen ska gå om kull krävs systemkollaps och då går det mesta åt helvete.

    Dock finns det andra risker, helt klart.

    SvaraRadera
  2. Han har en lagom vild strategi Darren :) Ska minst sagt bli spännande att följa. Detsamma gäller utvecklingen för dig Onkel Tom.

    Visst äger MORL företagen, men det hela hänger på att dessa företags låntagare kan betala sin skulder.

    Nu vet jag inte den bolagsspecifika risken för varje innehav men enligt min länken i inlägget verkar diversifieringen fungera som det är tänkt.

    //Benke

    SvaraRadera
  3. Japp, diversifieringen är snarare en av MORLen styrka. Det finns andra alternativ med nästan samma utdelningsnivå som inte har mREITS som bas.

    SvaraRadera