onsdag 20 augusti 2014

Snabbkoll på Vardia Q2

Vardia släppte idag en kanonrapport som nog inte undgått någon med för mycket fritid och ett maniskt aktieintresse. Rapporten finns att läsa här: http://www.newsweb.no/newsweb/search.do?messageId=359094

Höjdpunkterna i rapporten sammanfattas enligt Vardia själva (tagit från Q2 rapporten):

Highlights Q2 - Vardia ASA
- Vardia ASA experienced a second quarter with all-time-high sales and a strong growth
- Total new sales the first six months was over NOK 500 million and a renewal rate over 85%
- Gross revenue and written premiums first six months is at the same level as full year of 2013
- The claims and combined ratios are declining as expected
- Several new partnership agreements signed in all countries

Det som var viktigt för mig att se var att Gross written premiums ökade (106% sen Q2-13) samt att Gross Loss ratio har sjunkit. Deras Gross combined ratio ligger nere på 102,9% och styrelsen förväntar sig att Vardia går med vinst årets sista månader men kommer att rapportera förlust för helåret 2014.

Ett smått komiskt inslag i rapporten är ägarstrukturen där Avanza Bank AB och Nordnet Bank AB står för ca 9,6% av alla aktier. Rätta mig om jag har fel men detta innebär att ca 10% av Vardias aktier ägs av svenska småsparare genom KF, ett mörkertal som förmodligen är större då även folk även äger den via ISK där de själva står som enskild ägare eller 'Others' i listan.



Jag har tidigare haft ett försiktigt innehav i Vardia men ökar allt eftersom historien går åt rätt håll.

Disclosure: Jag ökade mitt innehav i Vardia idag.

// Henke

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar