torsdag 10 september 2015

Enkla aktieportföljen

Jag har startat en ny aktieportfölj som jag månadssparar i. Kort och gott går den ut på att man regelbundet sparar i stora och stabila bolag som ska få utgöra en grund i portföljen. Det är en portfölj med väldigt lång sparhorisont och säljförbud av aktierna råder tills att pengarna skall användas för att undvika kortsiktig spekulation som jag definitivt inte behärskar.

Bolagen som valts är lite godtyckligt men grundar väl sig i många innehav som delas med de svenska investmentbolagen och lite annat som finnes köpvärt på de stora listorna. Den är gjord för att kräva så lite tid som möjligt och kan även liknas med månadssparande i index, fast jag plockat och valt ut några guldägg enligt mig.

Bolagen värderas på ett extremt banalt sätt genom att ta 10-årsmedelvärden med avseende på P/E, P/B och P/S med hjälp av börsdata.se. Dessa nyckeltal bakas sedan ihop till ett medelvärde av de tre nyckeltalen, och är värderingen under 10-års-snittet får en del av månadspotten hamna i det bolaget. Google spreadsheet räknar ut om bolaget är köpvärt enligt kriterierna.

Tanken är väl att bolagen främst ska finnas på de större listorna i valfritt land och ett bolag får max utgöra 15% av portföljen. Undantaget är vissa fina bolag som är dyra för stunden men jag vill äga på lång sikt, då får jag får initiera en startposition för att ha bättre koll på bolaget. Tanken är väl att bygga upp en grund portfölj med stora bolag för att sedan ta in lite mindre bolag.

Så här ser portföljen ut idag:


Helt enkelt en väldigt tråkig portfölj som jag hoppas att kunna stå sig ett tag, den delar ut cirka 3% idag. Hoppas på lite nedgång i marknaden så jag får chansen att köpa mer i kvalitetsbolag då varje enskilt månadssparande påverkar portföljen ganska mycket. 

Som ingenjör har jag väl tyvärr någon positiv-bias för svenska verkstadsbolag, till exempel finner jag det osannolikt att man skulle köpa andra kullager än SKF, de är iallafall mitt förstahandsval med både enkla beräkningsmodeller för lager på sin hemsida och stort internt kunnande. De värderas idag runt PE 14-15 och P/S=0,97. När varje omsättningskrona inte värderas som en krona i omsättning känns inte värderingen väldigt ansträngd rent spontant utan djupare analys, vilket räcker för mitt månadssparande, naivt eller ej får tiden avgöra.

Ha det bra! /Henke

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar