söndag 10 augusti 2014

Portföljuppdatering: Benke

Portföljvärde är sedan årsskiftet upp 21,6% enligt internetbankens räknesystem. Rullande yoc ligger på 3,8%, det är ingen imponerande siffra i sig men rätt bra med tanke på att Spiltan räntefond och Vardia tillsammans står för ca 30% av portföljen och inte delar ut en krona. Räknar man utan dem hamnar man på ca 6% grovt räknat.

Förändringar
Oriflame såldes med ca 20% förlust. Borde ha lyssnat bättre på min egen analys där det var rätt tydligt att utdelningsandelen borgade för sänkta utdelningar. Var jag helt enkelt dum som köpte?

Kanske. Men man kan aldrig lära sig tillräckligt att man inte är perfekt, så jag går vidare ödmjukt.

Hur som helst utgjorde de endast ca 5% av portföljen och nu ligger resterna av värdet som blev kvar i Vardia med ett totalt GAV på 25,73.

Framtiden?
Borde jag flytta pengarna från Spiltan och Vardia till mina "6%-utdelare"? Kanske. Jag tror dock man ska ha en viss del i likvider för att vara redo att köpa när börsen är på rea.

Idag är den inte på rea, men finns det bolag jag skulle kunna tänka mig att köpa. Te x Target corp eller Vodafone ser inte helt tokiga ut. Dock är de inga kap och kap är just vad jag tror kommer att dyka upp för den som är tålmodig.

Det är hur som helst inget problem för jag tänker inte låta andelen likvider bli för stor. Skulle månadssparandet till slut göra att den överstiger 30% skulle jag börja köpa "normalt" värderade bolag.

Hur som helst har jag bara 12% i räntefond, vilket är i minsta laget. Här ska det väntas. Vardia äger ca 20% av portföljutrymmet, får se hur det utvecklar sig. Blir spännande.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar