torsdag 13 februari 2014

Tankar om: Innehav och Utdelningar

Utan att riktigt reflekterat över det hela har jag varit hyfsat nöjd med att ha ca tio bolag i lagom stort innehav relaterat till varandra. 5-15% av portföljen. Det följer min tänkta strategi att ha flera bra bolag där diversifieringen blir ett skydd mot okunskap och dåliga(undermåliga) analyser. Allt är frid och fröjd.
Jämför man istället storleken på utdelningarna blir fördelningen fullständigt annorlunda, PSEC som står för 14% av portföljens värde står för 33% av mina årliga utdelningar. Är detta ok? Det beror på hur man ser på det, hade detta varit min retirement fund hade det varit åt skogen att en tredjedel av utdelningarna hänger på ett enda innehav. Hade denna portfölj varit vad jag skulle leva av hade mina ekonomiska förhållanden kunnat förändrat i en handvändning. Ser man det istället som (jag gör det) en grund till en aktieportfölj känns det bättre, just med tanke på att PSEC "bara" står för 14% av värdet på portföljen.

Även om jag visste att PSEC stod för en saftig del av portföljen blev cirkeldiagrammet lite av ett uppvaknande. Till mitt ynka försvar säger jag att det förväntas en ordentlig utdelningshöjning av AIG, dock kommer det inte förändra PSEC´s utdelningsandel mer än med några procentenheter.

Hur som helst brinner inte taket. Det är långt kvar innan jag kan fundera över att leva på utdelningar, om jag skulle vilja det... Men jag lär inte öka i PSEC på det närmaste. Kanske också för att jag sneglat på Henriks kommande analys...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar