söndag 2 februari 2014

Omstrukturering av portföljen

Har varit oväntat hög omsättning i min portfölj senaste veckan. Ratos har sålts och resterande likvider har gått till att öka innehaven i Phillip Morris International Inc, och AIG.

AIG köptes till priset 48,6 USD och handlas till en värdering av PB=0,72 varav Book Value per share = 67,1. Detta ger en möjlig uppsida på 38% om de skulle värderas till PB=1. Köpet sänkte mitt GAV.

PM köptes till kursen 79,65 USD och sänkte därav mitt nuvarande GAV. Jag känner mig trygg i en stor exponering mot PM som trots de svikande marginalerna har lyckats höja priset på varorna. Detta är ett kärninnehav i portföljen som skall ägas i många år framöver.

Jag är nu mer eller mindre fullinvesterad i börsen men detta gör mig inget då jag har ett förtroende för bolagen och kan känna mig trygg i att innehaven tjänar pengar även vid ett börsras. Portfolions för närvarande höga exponering mot dollarn var inget planerat utan har bara blivit så då jag sett mer köpvärda bolag på den amerikanska börsen än den svenska. För närvarande är 82% av mina innehav i amerikanska dollar. Eftersom valutakurser kan gå hur som helst är detta inget som bekymrar mig allt för mycket, valutaspekulationerna överlåter jag till någon annan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar