tisdag 1 juli 2014

Protector och en net-net

Idag utökades portföljen med 200 st Protector-aktier till 35,00 (en bra bit ifrån min kompanjon Benkes GAV). Som det ser ut nu så släpps Q2-resultaten 11 Juli och jag passar på att öka då de fortfarande ser fundamentalt billiga ut. I kombination med att de inte utgör en allt för stor portföljandel spekulerar jag inte mer i Q2-ans utfall och medföljande svängningar utan köper före rapport.

Har även börjat läsa en bok om net-nets, "Deep value investing" av Jeroen Bos och vad kan då vara lämpligare än att ta in min första net-net. Valet föll på Rella Holding A/S som bland annat Värdebyrån och Aktiefokus skrivit om. Rella värderas till P/NCAV runt 1. Mitt GAV blev 50,3 med courtage. Bolaget går med vinst och man får mycket kassa med på köpet. Känns som ett bra case som får ligga 1-2 år i portföljen i väntan på eventuell trigger. Förhoppningen är att bolaget skall uppvärderas innan kassan sinar. Alltid farligt med bolag som sitter på stor kassa om de får för sig att leka investmentbolag eller dylikt och slösar den på dåliga inköp. Tog en liten position på 100 aktier.

Tanken är att net-net-portföljen ska växa med tiden och ökas med några småköp då och då i nordiska bolag på grund av det höga courtaget vid utländska köp. Man måste ha mycket sittfläsk då man äger net-nets vilket kommer att vara en bra mental övning för mig.

// Henke

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar