måndag 26 maj 2014

Tar en vinst och säljer Fortum

Förra veckan åkte även Fortum ur portföljen och en vinst tog på +30% inkl. utdelningar. Gillade inte deras beslut att sälja av en del av deras elnät för att istället rikta sig mot tillväxt. I mina ögon är Fortum de tråkiga utility-bolaget som mjölkar folk på deras pengar i låg- som högkonjunktur då folk alltid kommer att behöva el. Tydligen är inte det den bilden av sig själva Fortum verkar vilja ha.

Jag har sålt en del aktier de senaste veckorna och renodlat portföljen en aning, kvar är de bolag jag anser undervärderade idag. 33% ligger i Spiltan räntefond vilket är en kort räntefond med låg kostnad och andelen aktier är 67%. Jag verkat lyssnat på Benjamin Grahams 70/30-fördelning. Nysparandet skall gå in i korta räntefonder i minst ett år till, då marknaden är dyr. Tror det är lätt att man hittar värdefällor när man letar bolag nu då jag tycker att allt ser dyrt ut och det känns tryggare att vänta på en rekyl innan man börjar köpa.

Man kan tycka att jag är kortsiktig som tar vinsterna nu och sparar likvider i väntan på den stora rekylen som aldrig kommer att komma för att "det är annorlunda den här gången". Ni får skratta åt mig om ett år när marknaden är upp ytterligare +20% när jag minskade andelen aktier istället för att öka. Men om man någorlunda vet ett värde på ett bolag finns det ingen anledning att betala överpris. Det krävs tålamod att vänta in bra bolag till rätt pris.

Jag gillar inte den börsyra som pågår nu och väljer att avsluta med ett citat från en känd värdeinvesterare som summerar dagens läge i bloggosfären ganska bra:

"Long-term investing has gotten so popular, it’s easier to admit you’re a crack addict than to admit you’re a short-term investor." - Peter Lynch
   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar