onsdag 29 januari 2014

Sålt: Ratos AB

Idag sålde jag hela mitt innehav i Ratos. Bolaget köptes tidigt i min bana som investerare och ingen tydlig motivering fanns vid köp annat än att det "kändes billigt" och gav bra direktavkastning. Men verkligheten är att Ratos utdelning, baserat på förra årets sänkning känns som ett lotteri där en sänkning eller höjning är svår att förutsäga.

Eftersom jag inte gjorde min hemläxa i form av en grundlig analys och en någorlunda värdering kände jag att bolaget inte platsade i min portfölj utan var något av en spekulation. Utdelning, och utdelningstillväxt är något jag strävar efter i min portfölj och där passar Ratos inte in för tillfället. Eftersom en värdering av Ratos kräver att man granskar varenda innehav i deras portfölj, vilket jag inte gjort, är det omöjligt att veta om bolaget befinner sig i en formsvacka eller inte. Jag förlitade mig på nån tanke om att bolaget skulle gå tillbaka till sin forna storhetstid. Om man inte har en aning om bolagets värde hur ska man då veta när det är dags att köpa eller sälja? Jag vill vara mer eller mindre trygg att bolaget tjänar pengar, oavsett makrofaktorer.

Intressant för övrigt att Ratos har näst intill obefintliga insider-köp den senaste tiden, litar ledningen inte på sitt eget bolag eller tror det helt enkelt att de får bättre avkastning för sina pengar någon annanstans?

Trots denna lida fadäs blev det en exitvinst på +10% i bolaget, om det nu skulle göra saken bättre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar