lördag 25 januari 2014

Portfölj: Benke


[Uppdaterad 2014-03-28]


Bakgrund
Bloggen är nystartad och min resa på börsen ska dokumenteras, prövas, omvärderas och bli sågad på internet. Det huvudsakliga syftet är att få ordning på mina egna tankar och funderingar kring investeringar och aktieköp. Intresset började för några år sedan då nya bekanta sysslade med aktier och jag varit nyfiken men inte trott att det varit möjligt eller att aktier "var för svårt för mig". Pinsamt nog började "karriären" på tvivelaktiga nätforum och jag fick smaka resultatet av girighet kombinerat med okunskap. Dålig kombination. Ungefär ett år senare fick jag upp ögonen för värdeinvestering eller en defensivare inställning till aktier. Speciellt gillade jag Grahams ord om att förvänta sig en medelmåttig avkastning.

Min strategi
Egentligen vill jag inte placera mig i något fack eller begränsa mig själv på grund av vad jag kallar mig. Dock ska jag erkänna att jag finner värde- och utdelnings-investering väldigt tilltalande och hoppas att jag kan hålla mig till det. Värdeinvesteringens största fördel enligt mig är att man går runt den allmänna synen på risk/reward och köper en krona för 50öre istället för att köpa en krona för tre kronor och hoppas att dom ska bli tio. Utdelningsinvestering tycker jag talar för sig själv, vad är inte att gilla med något som spottar ur sig pengar år efter år, gärna mer och mer.

Mer om strategin eller köpkriterier ska skrivas ner på papper(bloggen) någon gång i framtiden.

Nedan följer min förra piechart över portföljen.
[tom 2014-03-15]

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar