fredag 24 oktober 2014

Empire Q3

Det är tråkigt att vara aktieägare i Empire. Under den korta tiden jag haft de under min radar har de utfärdat nyemission samt utökat skuldsättningen ytterligare. NCAV har från Q2 till Q3 sjunkit med 10%. Det enda positiva är att de ökade sin bruttomarginal. Jag är för närvarande back -30% i bolaget. Att net-net-bolag är skräp är ingen nyhet, men att sålla mellan skräpet är en konst. Jag har hittills bortsett från F-score kravet med argumentet "diversifiering", vilket kanske inte är nog. Diversifiering i net-nets begränsar volatiliteten, men diversifiering enbart för diversifieringen skull är värdeförstöring.

Krav på F-score är en bra början vilket jag hittills inte brytt mig så mycket om, vilket jag kommer att göra i framtiden. Empire hade en väldigt låg F-score på runt 2 vid inköp, krav på minst 3 känns vettigt. Ett krav på balansräkningen är nog också bra, där lager inte får utgöra en för stor del av omsättningstillgångarna, samt att omsättningstillgångarna inte får ätas upp i för stor takt, Det är svårt att avgöra i förhand, men några tydliga trender på minskande NCAV går faktiskt att förutspå till en viss mån beroende på verksamhet.

Jag säljer självklart inte Empire bara för att de sysslar med värdeförstöring utan håller bolaget i ett år enligt planen. Vem vet, kanske de vänt på skutan tills nästa höst men som tur är net-net-investering inte beroende på att bolaget gör en turn-around och blir framgångsrikt, utan endast visar bra nyheter som påverkar kursen positiv på kort sikt så net-net-investeraren kan skjuta ut sig med positiv avkastning inom ett år.

Jag ser min investering i Empire som en lärdom i net-nets. Man lär sig bäst av att straffas ordentligt och teoretiska lärdomar är svåra att få.

/ Henke

2 kommentarer:

  1. Jag har varit med på resan ned också, i mitt fall är jag 50% back. Min största lärdom är att små bolag kommer med andra sorters risker.

    I Empires fall är de ju på väg att tappa Babyliss och Cusinart, vilket är en riktigt tung motgång för ett bolag av Empires storlek. En omöjlig risk att förutsäga och händer antagligen inte lika lätt i större bolag. Jag kan tänka mig att omställningen till viss del redan kan ha påverkat finanserna och garanterat även börskursen. Vi får väl se om deras ökade satsning på egna C3-sortimentet kan rädda upp något av situationen.

    Ett annat exempel är Forsström High Frequency som valde att byta till Inofficiella listan, vilket ställde till det för många och kursen dalade rejält.

    Tänker mig att det är så här, några kraschar och andra går riktigt bra men sammantaget är det för många en lönsam resa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, hur det går får tiden utvisa. Så är det absolut, bolagen kan var för sig vara riktiga rötägg men gemensamt ger de över tid bra avkastning.

      Man får hoppas att C3-satsningen bär frukt, och att de lyckas skära ner på utgifter i allmänhet.

      Radera