måndag 14 juli 2014

Skräll i Protector samt en avyttring

Man blir rejält fartblind i Protector som tog ett rejält skutt uppåt idag med anledning av en bra rapport som nog inte undgått många i bloggvärlden. Trots att jag var relativt sen på bollen och började köpa för två månader sedan är jag i skrivande stund upp +35% för mitt innehav samtidigt som PROTCT utgör ca 30% av min portfölj, efter uppgång. Det visar på att man inte alltid behöver vara först på bollen utan kan vänta tills tillväxten kommer ifatt värderingen, vilket dock inte är fallet i PROTCT som har varit billiga trots sin tillväxt, men det kan vara värt en tanke att man inte alltid behöver vara först på bollen, till exempel så att man inte köper bort sig allt för mycket i nya bloggfavoriten Vardia som trots allt inte går med vinst (än).

Protector är trots den stora uppvärderingen inte enormt populär i gammelmedia och börjat haussats i ekonomiskvallerpressarna (än). Jag gillar när man kan få både utdelning och tillväxt vilket inte ofta brukar vara fallet och tror inte det kan dröja länge i dagens börsklimat innan fler får upp ögonen för denna försäkringspärla.

Så till avyttringen, HCP såldes idag med +17% i vinst. Plockade upp dem i julas när det var oroligheter kring FEDs beslut om amerikanska obligationsköp och de har sedan den dippen värderats upp en bit.


Jag känner att de idag är rimligt värderade samtidigt som jag vill vikta om min portfölj mot värde och tillväxt så känner jag att de inte riktigt platsar i portföljen med en stor amerikansk hälsogigant. För en utdelningsportfölj tror jag denna utdelningsaristokrat kan vara ett bra tillskott.

Glad sommar på er!
/Henrik

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar